diumenge, 12 d’octubre del 2008

El vídeo en l'ensenyament i la formació

Faré un breu resum del vuitè capítol del llibre de les NT a la Societat de la Informació.


El vídeo en la seva gran diversitat de formats està present a tots els centres educatius. En aquest capítol es tracten dos aspectes fonamentals: les diverses formes en què podem utilitzar-lo en l’ensenyament i els processos a seguir per a la seva elaboració.


Comença assenyalant les possibilitats del vídeo com la possibilitat de veure un vídeo un nombre il·limitat de vegades i també les seves limitacions com que pot afavorir una actitud passiva de l’estudiant.


En l’ensenyament es poden distingir dues classes de vídeo: el vídeo didàctic, creat per a l’ensenyament, i la utilització didàctica del vídeo. L’autor cita diferents autors que han enunciat les diferents funcions del vídeo.

A continuació concreta les formes d’utilització del vídeo a l’educació, que són les següents:

  • Transmissor d’informació: Tant en el cas de vídeos didàctics produïts per a l’educació com en l’ús de vídeos creats per al públic en general, que siguin útils per a l’ensenyament.
  • Instrument motivador: Utilitzant la imatge per capturar l’atenció que desperta el llenguatge audiovisual i les seves influències directes en les emocions.
  • Instrument de coneixement: Fent que els alumnes utilitzin aquest instrument per analitzar el món que els envolta i expressar-se a través d’ell, fent que els alumnes no siguin receptors passius d’informació.
  • Instrument d’avaluació: Dissenyant situacions específiques, tant reals com simulades, per avaluar els coneixements, habilitats i destreses dels alumnes, o per a la autoconfrontació per part de l’alumne de les activitats, execucions i habilitats realitzades.
  • Comunicació i alfabetització iònica: Fent que l’alumne adquireixi els coneixements bàsics sobre les eines audiovisuals.
  • Formació del professorat en didàctica i metodologia: Per a la formació i el perfeccionament del professorat en habilitats, capacitats, estratègies i competències didàctiques.
  • Formació curricular del professorat: Utilitzant els mitjans audiovisuals com transmissors d’informació i de coneixements del professors per a la seva actualització i posada al dia en la seva àrea de coneixement.
  • Eina d’investigació psicodidàctica: Utilitzant les eines audiovisuals per enregistrar processos d’investigació didàctica i metodològica.
  • Investigació de processos desenvolupats en el laboratori: Utilitzant el vídeo per enregistrar processos físics no perceptibles per l’ull humà, per al seu posterior estudi.
  • Instrument d’anàlisi dels mitjans: No es detalla ni es concreta aquesta forma d’utilització.

Finalment, l’autor detalla les principals fases de l’elaboració de vídeos didàctics:

  • Selecció del tema.
  • Establiment dels objectius.
  • Configuració de la temporització.
  • Documentació.
  • Sinopsis (esquema del guió)
  • Guió, amb el detall de la veu i les imatges, tot temporitzat.Edició.